Havlova smrt zviditelnila Česko. Agentura CzechTourism chce úspěch zopakovat

Úmrtí a pohřeb bývalé hlavy státu přitáhly na Českou republiku pozornost světových médií i politických špiček. Podle odborníků by podobné eventy mohly s minimálními náklady výrazně podpořit propagaci naší země v zahraničí. Symbolicky při příležitosti měsíčního jubilea Havlova úmrtí byly zveřejněny výsledky nezávislého auditu, který si nechala vypracovat agentura CzechTourism. Získané závěry jsou povzbuzující.
Zprávy o úmrtí Václava Havla přinesla všechna významná světová média. Povědomí o Česku díky tomu výrazně stouplo.
Na pohřeb Václava Havla se sjely stovky významných osobností světové kultury a politiky, včetně Billa Clintona nebo Nicolase Sarkozyho. Informace o skonu exprezidenta a dramatika během okamžiku obletěla svět a obsadila titulní stránky novin i televizní zpravodajství. Reklamní expert Vilém Bureš odhaduje tzv. mediální hodnotu Havlova úmrtí na zhruba 250 milionů amerických dolarů. „Pokud bychom chtěli zasáhnout sdělením o České republice stejný počet recipientů klasickou komerční cestou, náklady by byly obrovské.“
To si uvědomuje i vedení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism, které se nechalo Havlovou smrtí inspirovat a v následujícím roce by rádo podpořilo povědomí o České republice dalšími úmrtími občanů, jejichž význam přesahuje hranice naší země.
Memphis, Tennessee, pohřeb Elvise Presleyho (1977). Podobný nápor by pražská Bertramka či středočeské Jevany pravděpodobně nezvládly.
Ačkoliv CzechTourism ústy mluvčího Václava Klimenta sdělil, že se zatím neoperuje s žádnými konkrétními jmény, v kuloárech se nejčastěji hovoří o Karlu Gottovi a Heleně Vondráčkové. Především Gottova popularita v německy mluvících zemích by mohla na pohřeb přilákat stovky tisíc smutečních hostů, Vondráčkovou zase favorizují úzké vazby k Polsku a zemím bývalého Sovětského svazu.
Podle Viléma Bureše bylo vyloženě promarněnou příležitostí nedávné úmrtí světově proslulého spisovatele Josefa Škvoreckého. „Pokud by se ho ještě před smrtí podařilo přesvědčit, aby přesídlil z Toronta zpět do České republiky, mohl jeho pohřeb navázat na smuteční akce vztahující se k Havlovi. Turisté by tak setrvali déle a příjmy z cestovního ruchu mohly být neporovnatelně větší.“
Bureš také soudí, že termín Havlova úmrtí nebyl vhodně zvolen. „Pro další osobnosti bude lepší vybrat si období většího mediálního klidu, než je konec roku,“ dodává. Podobný názor má i Václav Kliment z CzechTourism, který ujišťuje, že u dalších případných úmrtí bude dotyčným osobnostem vždy předem poskytnuta odborná konzultace. „Samozřejmě nepůjde o žádný diktát, spíše o citlivě formulovaná doporučení. Každý se bude moci rozhodnout sám,“ vysvětluje Kliment.

Související články:
The Clash – Should I Stay Or Should I Go

Uhradit koncesionářský poplatek

Další zprávy: