Chodecká revoluce: Student Agency vstupuje do pěší dopravy

Dlouhodobě avizovaný vstup Radima Jančury na trh s pěší dopravou přechází do pilotní fáze. První chodník se žlutým povrchem byl slavnostně otevřen dnes ráno na území Prahy v lokalitě Vrchlického sady. A byl plně obsazen. Již v dopoledních hodinách museli stevardi Student Agency často regulovat provoz a odklánět chodce na okolní trasy.
Nové grafické značení vypracoval pro Student Agency výtvarník Aleš Najbrt.
V přímých vstupech České televize monitoroval situaci ve Vrchlického sadech Filip Horký. „Většina chodců byli studenti, kteří chodník využili k cestě na opravné maturitní zkoušky. Ale také jsem hovořil s několika fanoušky, a ti se slavnostního zahájení zúčastnili jen proto, aby si chůzi vyzkoušeli. Na cestu vyrazili i starší lidé, ale těch bylo dnes mnohem méně,“ podělil se populární reportér o podrobnosti z legendárního parku před budovou hlavního nádraží.
První chůzi si lidé většinou pochvalovali: „Je tady čisto a kvalita asfaltu je vynikající,“ hodnotil nový projekt jeden z oslovených chodců. Přímé srovnání s dominantními trasami provozovanými Pražskou správou komunikaci tak zatím vyznívá lépe pro žluté chodníky. „Hned ráno jsem šel po chodníku Student Agency, všude bylo uklizeno, dostal jsem zdarma kávu, croissant a ještě mi nabízeli něco ke čtení. Když se nyní vracím podobnou cestou po obecním chodníku, tak si připadám v úplně jiném a mnohem horším světě,“ uvedl reportér ČT Horký v jednom z mnoha živých vstupů.
Dokončovací práce v Jevanech u Prahy. Obyvatelé atraktivní lokality se svého nového žlutého chodníku dočkají na začátku září.

Dokončovací práce v Jevanech u Prahy. Obyvatelé atraktivní lokality se svého nového žlutého chodníku dočkají na začátku září.

Hrozí další bitva přepravců

Ve hře však není jen pohodlí chodců. S postupným rozšiřováním žlutých chodníků je na obzoru další přetahovaná o cestující a cenová válka. Radim Jančura už prý chystá stížnost na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – podle něj města provozují svoje chodníky za podnákladové ceny. „Cena za cestu po obecním chodníku se velmi těžko odhaduje,“ vysvětluje Jančura, „zkusili jsme zjistit, kolik kilometrů ročně ujde po chodníku člověk s průměrným platem a spočítat průměrný podíl z daňového zatížení. Vyšla nám poloviční částka oproti našim cenám, které tvoříme podle skutečných nákladů.“
Podle vedení Student Agency i dalších soukromých přepravců prý něco takového není možné. Technická správa komunikací hl. m. Prahy prý už minulý rok přiznávala ztrátu z provozu chodníků na hlavních pěších tazích a ta se teď, když část chodců přejde na žlutou alternativu, musí zvýšit. Město přitom žádné zpoplatnění svých zanedbaných pěších tras nechystá.

Student Agency se konkurence neobává

Jančurův obchodní model nepočítá s tím, že případná cenová válka se současným státním monopolem přinese novému projektu nějaké vážnější problémy. „Vždy jsme byli levnější než konkurence a poskytovali přitom našim zákazníkům více benefitů. Pro začátek se proto chceme věnovat především subvencovaným trasám, kde dopravu dotuje stát a kde jsme schopni podat výhodnější nabídku, než dosavadní přepravce,“ konstatoval mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.
Bronzové sousoší Sbratření zůstává ve Vrchlického sadech na svém místě. Původní projekt počítal s rozšířením okolní trasy o další pruhy pro chodce, ale památkáři žádost o posunutí díla zamítli.

Bronzové sousoší Sbratření zůstává ve Vrchlického sadech na svém místě. Původní projekt počítal s rozšířením okolní trasy o další pruhy pro chodce, ale památkáři žádost o posunutí díla zamítli.

Mezi takové trasy patří i pilotní koridor v pražských Vrchlického sadech, který je státem dlouhodobě zanedbáván. „Jak jsme již dnes naznačili během slavnostního zahájení provozu, rádi bychom zde nahradili prodejce pervitinu a mladistvé prostituty našimi sympatickými hosteskami, které budou Pražanům i návštěvníkům metropole nabízet kávu, denní tisk a bezpečné posezení na lavičkách, opatřených internetovým připojením,“ upřesnil Ondrůj.
Kritici Jančurova plánu ale upozorňují, že převedení chodníku v tzv. Sherwoodu do správy Student Agency by mohlo vést až k monopolnímu regionálnímu postavení tohoto přepravce. „Pana Jančuru pochopitelně zajímají vytížené trasy s dobrou návazností na jeho vlastní vlakové spoje, zatímco o méně výnosné komunikace, například podchod u Branických ledáren, nejeví zájem. V případě Vrchlického sadů navíc hrozí, že bude usilovat o prodloužení chodníku až k autobusovému nádraží na Florenci, čímž zapojí do systému i svou autobusovou přepravu,“ varuje mluvčí Pražské správy komunikací Dimitrij Kostka.

ANKETA: Jaký je váš názor na nový projekt Student Agency?

Tomio Okamura: Moc se mi ten nápad nelíbí. Slušný občan půjde po chodníku, nevšimne si toho žlutého značení a do roka budou u něj klepat na dveře exekutoři. Ale aby zase někdo můj výrok nepřekroutil – rozhodně se nechci zastávat černých pasažérů obecně. Vím například o spoustě lidí, kteří za války cestovali vlakem v rámci tzv. transportů až někam do Polska. Ti lidé neuhradili jízdné, přestože si byli vědomi, že jedou vlakem a že ta cesta něco stojí. Po nich se kupodivu stále nic nevymáhá a kolegové zákonodárci o tomto problému pokrytecky mlčí.

Matěj Hollan: Žluté chodníky? Uvidíme. Pražskou legislativu tak podrobně neznám, ale naše brněnská správa komunikací musí na chodníky pouštět každého – ovšem zatím není jasné, jestli privátní Student Agency nebude chtít omezit například invalidy nebo maminky s kočárky, pokud zjistí, že ostatní chodce zdržují. A co naší domácí mazlíčci, budeme je muset venčit pouze v přepravní schránce? Otázky, samé otázky… Ale když mi Jančura slíbí, že se jeho chodníky vyhnou hernám, jsem ochoten to risknout, jako jsem to risknul s Babišem, a jeho projekt podpořím.

Stanislav Huml a další tradiční respondenti své odpovědi bohužel nestihli zaslat před uzávěrkou, sledujte prosím jejich oficiální profily na sociálních sítích.


Uhradit koncesionářský poplatek

Další zprávy: